در حال بارگذاری ...
دبیر جشنواره تئاتر فجر در گفت وگو با ایرنا:

بخش به علاوه فجر به مشارکت بیشتر تماشاخانه ها و گروه ها نیاز دارد

تهران-ایرنا- دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر با تاکید بر این مطلب که فرهنگ دوجانبه تماشاکردن و نمایش دادن باید حل شود، گفت: بخش «به علاوه فجر» برای دیده شدن به مشارکت بیشتر تماشاخانه ها و گروه ها نیاز دارد.

سعید اسدی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در پاسخ به سوالی در مورد تعداد بیش از ظرفیت تماشاگران در بعضی نمایش های جشنواره اظهار داشت: نکته ای که باید به طور کلی در ایران حل شود؛ فرهنگ دوجانبه تماشا کردن و نمایش دادن است.
وی افزود: در زمان جشنواره مطالبه زیادی از طرف مردم و متخصصان برای دیدن نمایش ها وجود دارد، اتفاقا یکی از مسائل حضور مهمانان است که از خدمات جشنواره برای حضور در سالن های نمایشی استفاده می کنند
نویسنده نمایشنامه «سرود دوباره کلات»، یکی از دشواری های جشنواره را تقسیم بندی و تسهیم صندلی ها دانست و افزود: مخصوصا وقتی نمایش های داخلی یا خارجی شاخص تر هستند؛ خواهان بیشتری برای دیدن دارند. به طور معمول علاوه بر مهمانان یا کسانی که بلیت خریده اند افراد دیگری هستند که بخت خود را برای ورود به سالن ها آزمایش می کنند.
وی تصریح کرد: البته در کارهای شاخص بلیت به اندازه صادر شده است؛ یعنی افرادی که می آیند به اندازه ظرفیت سالن هستند. اما در جشنواره تقسیم میزان حضور تماشاگر را فستیوال به تنهایی انجام نمی دهد؛ گاهی حجم زیاد کارت های مهمان به سمت یک نمایش سوق می یابد و همواره این سوال وجود دارد که باید کارت مهمان بدهیم یا ندهیم.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: درمورد رسانه ها چون امسال شماره صندلی وجود دارد مشکلی نداریم، درخصوص منتقدان نیز همینطور است. اما به طور کلی در مورد بلیت های مهمان که برای هنرمندان مطرح تهرانی و شهرستانی هم هست، برای برخی نمایش ها اشتیاق بیشتری وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه این موضوع متعلق به امسال و سال گذشته نیست و در آینده هم خواهد بود افزود: راه حل جدی برای آن نمی توان پیدا کرد، به نوع فرهنگ تماشا و نوع حضور بستگی دارد و هر سال این مساله رخ می دهد. با اینکه امسال انتظام بیشتری وجود دارد؛ حضور بیش از ظرفیت تماشاگران در برخی اجراها اجتناب ناپذیر است.
اسدی در پاسخ به سوالی در مورد گلایه هنرمندان حاضر در بخش به علاوه فجر و اینکه جشنواره تبلیغی برای آوردن تماشاگر نمی کند، گفت: ما از ابزار تبلیغی خود برای معرفی این اجراها استفاده کرده ایم؛ دفترچه راهنمای عمومی منتشر کرده ایم که بخش به علاوه فجر به خوبی در آن معرفی شده و اجراهای آن را در کنار بخش اصلی گذاشته ایم حتی جدا نشده است. 
نویسنده نمایشنامه «بزرگراه» افزود: در سایت جشنواره صفحه ای برای این اجراها باز شده است، در اخباری که ارسال می شود و در شبکه اجتماعی جشنواره نیز مدام این ‌آثار را تبلیغ می کنیم و همان قدر که برای معرفی آثار اصلی سهم می گذاریم برای به علاوه فجر نیز وقت می گذاریم و شواهد آن موجود است.
وی گفت: اما بخش به علاوه فجر فلسفه ای دارد که بر آن تاکید می کنم و آن مشارکت بخش خصوصی در جشنواره است؛ جشنواره خدماتی را به تماشاخانه ها می دهد و امکانات تبلیغی خود را تا جایی که ممکن است در اختیار آنها قرار می دهد؛ ولی خود تماشاخانه ها و خود گروه ها هم برای این موضوع باید تلاش بیشتری بکنند.
اسدی تصریح کرد: ضمن اینکه بخش به علاوه فجر که در جشنواره های بزرگ دیگر نیز به نام فرینج (fronge) یا آف (off)/ جنبی حاضر است به معنای این است که مشارکت بیشتر تماشاخانه ها را می طلبد، این بخش با جشنواره پیوند دارد اما باید مستقل باشد و تنها نقطه اتصال خود را با جشنواره بیابد.
وی در این مورد که آیا پخش تله تئاتر از شبکه های سیما می تواند به نوعی به رواج تئاتر و افزایش مخاطب کمک کند یا خیر؟ گفت: نکته جدید در مورد تله تئاترها ارائه آگاهی عمومی در مورد تئاتر است و هر چه نام تئاتر تکرار شود و این به فرهنگ عمومی بیشتر معرفی شود اشتیاق عمومی درمورد تولید و دیدن تئاتر بیشتر می شود و به طور کلی از نظر من بسیار مثبت است.
دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اینگونه پایان داد: به عنوان یک نمونه بگویم از وقتی ایستگاه متروی رو به روی تئاتر شهر به این نام خوانده می شود، میلیون ها مسافر در روز این نام را می شنوند و حتی این فرهنگ سازی و ایجاد چنین گفتمان هایی در عرصه های ارتباطی می تواند به مطالعه در مورد تئاتر و دیدن تئاتر کمک کند. 
سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از اول تا دوازدهم بهمن در بخش های مختلف رقابتی و غیررقابتی در حال برگزار است.
فراهنگ**9157**1027**خبرنگار: منصوره شوشتری**انتشار دهنده: جواد دهقانی




نظرات کاربران