در حال بارگذاری ...
گزارش اولین نشست رسانه ای بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر

معرفی چهره های جدید

من به عنوان یک فرد مطلع در ۵ سال اخیر در کنار جشنواره تئاتر فجر بوده ام و در جریان ویژگی ها ، ایرادات و نکات مثبت هر دوره هستم برای همین در این دوره از تجربیات دوره های قبل استفاده کردیم و سعی کردیم مشکلات موجود را رفع و ایده های جدید را گسترش دهیم

سید جواد روشن: به گزارش سایت جشنواره تئاتر فجر ، در ابتدای این نشست که با حضور  خبرنگاران رسانه ها و حسین پارسایی دبیر جشنواره و مدیر کل اداره هنرهای نمایشی صبح روز دوشنبه مورخ 27 مهرماه سال جاری در سالن کنفرانس مجموعه‌ تئاتر‌شهر برگزار شد، حسین پارسایی با تشریح برنامه های جشنواره در بخش های مختلف گفت: تاکنون در تمام بخش‌ها بر اساس زمان‌بندی منتشر شده در فراخوان، پیش رفته ایم و تا آغاز جشنواره سه نشست خبری را برنامه ریزی کرده ایم که نخستین نشست امروز و پس از اعلام نتایج متون، دومین نشست در اواخر آذر ماه و پس از اعلام نتایج بازبینی و سومین نشست در اواخر دی و یک هفته پیش از جشنواره برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: من به عنوان یک فرد مطلع در 5 سال اخیر در کنار جشنواره تئاتر فجر بوده ام و در جریان ویژگی ها ، ایرادات و نکات مثبت هر دوره هستم برای همین در این دوره از تجربیات دوره های قبل استفاده کردیم و سعی کردیم مشکلات موجود را رفع و ایده های جدید را گسترش دهیم.
پارسایی اظهار داشت: هر دوره ایده جدیدی مطرح شده و در این دوره هم چند طرح و ایده جدید مطرح است که یکی از این ایده ها معرفی استعدادهای جوان و چهره های جدید است .
وی افزود: از آنجایی که متون بدون نام صاحب اثر بازخوانی شده است ، اثر به صورت مستقل مورد بررسی قرار گرفته و برای همین شما در میان آثار پذیرفته شده نام ها و چهره های جدیدی را می بینید و نباید فراموش کرد برخی از چهره های امروز تئاتر که جایگاه تاثیر گذاری هم دارند در 10 سال پیش چهره های آشنایی نبودند.
دبیر بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر گفت: از جمله دیگر اقدامات جدید این دوره ، طرح بازار تئاتر است که فرصتی است برای معرفی گروه هایی که امکان جهانی شدن دارند. 
وی گفت: در این طرح در طی 5 روز گروه ها می توانند با کمپانی ها و رئسای جشنواره های معتبر تئاتر دنیا ارتباط بگیرند و آثار خود را معرفی نمایند . البته مبنای ما برای انتخاب ، گروه محوری است و نه نمایش محور و از میان گروه های متقاضی ما 20 تا 25 گروه را که ویژگی و امکان بین المللی دارند را بریا حضور در بازار تئاتر انتخاب می کنیم .
پارسایی در ادامه به بخش‌های مختلف جشنواره اشاره کرد و اظهار داشت : اعلام نتایج بخش تجربه‌های نو 25 آبان ماه خواهد بود و تا آن زمان گروه‌های نمایشی باید خود را آماده کنند و شورای انتخاب بعد از دیدن کارها 9 اثر را برای جشنواره انتخاب خواهد کرد.
وی ادامه داد: در بخش چشم‌انداز نیز 243 اثر مورد بازخوانی قرار گرفت که البته تعدادی ‌از ‌نمایشنامه‌های ارسالی خارجی و یا طرح‌های نمایشی بودند، که مورد ارزیابی قرار نگرفت به همین دلیل بخش مهمان در جشنواره امسال طراحی شده تا آثاری که به هر دلیلی در چهارچوب فراخوان قرار نمی‌گیرند و یا نمایشنامه‌هایشان دیرتر از زمان مقرر ارسال می‌شود، در این بخش قرار گیرند.
وی درباره بخش موضوعی و مهمان جشنواره گفت : از آنجایی که شاید استفاده از نام بخش موضوعی در مخاطب ایجاد محدودیت کند از این بخش به عنوان بخش مهمان نام خواهیم برد تا علاوه بر آثاری که تنوع موضوعی دارند ، هنرمندانی که نمایش‌هایشان تابع فراخوان و یا بخش چشم انداز نبوده است و به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند در این بخش گنجانده شوند و بخش مهمان جشنواره امسال متنوع و از رنگارنگی خاصی برخوردار خواهد بود.
او گفت: در بخش بین الملل هم 143 اثر به صورت تصویری از کشورهای مختلف ارائه شده است و برخی آثار نیز به صورت حضوری در جشنواره های مختلف توسط اعضای شورای عالی جشنواره دیده شده اند که جمع بندی لازم انجام خواهد شد.
پارسایی با اشاره به حساسیت های این بخش گفت: در هر دوره خرده گرفته می شود که آثار ارائه شده در این بخش کیفیت لازم را ندارند برای همین ما در این دوره و قبل از جشنواره برخی از آثار موجود را به عنوان نمونه برای خبرنگاران پخش خواهیم کرد تا با توجه به بضاعت ما قضاوت کنند که آیا آثار انتخاب شده برای جشنواره مناسب است یا خیر؟ ما در هر حال باید از میان آثار متقاضی که شرایط مناسب تری دارند تعدادی را انتخاب کنیم.
وی درباره در بخش تئاتر خیابانی نیز گفت: 15 اثر در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اعلام شد که از میان آنها آثاری انتخاب می‌شوند و در بخش تئاتر انقلاب نیز تا آذرماه شورای انتخاب ، آثار را بررسی و نتایج را اعلام می‌کند.
حسین پارسایی در بخشی از این نشست درباره‌ نامه محمد چرم‌شیر و انصراف از اجرای متونش در این دوره از جشنواره‌ گفت: آقای چرم‌شیر در نامه‌ای از ما درخواست کرده است تا متونی از ایشان را که در بخش‌های مختلف پذیرفته شده‌اند از شرکت در جشنواره خارج کنیم و این نمایشنامه‌ها در شرایط مناسب تری اجرا شوند. او هیچ دلیلی برای این موضوع بیان نکرده است و نباید با حدس و گمان بی مورد حاشیه درست کرد.
وی همچنین درباره اظهارات بهرام بیضایی و حسن فتحی نیز گفت: نام این دوستان بعد از گفت و گو با ایشان و طبق درخواست خودشان اعلام شده است و هیچ عدم هماهنگی وجود ندارد و اگر در شرایط فعلی نظر این دوستان تغییر کرده است این بحث دیگر ی است .جشنواره تئاتر فجر با حضور همه هنرمندان کشور شکل می‌گیرد و هیچ مانعی برای حضور هیچ شخصی در جشنواره وجود ندارد. 
او درباره سایت جشنواره نیز گفت: سایت مستقل جشنواره تئاتر فجر نیز از چند هفته دیگر کار خود را رسما آغاز می‌کند که شامل بخش های مختلف از جمله فایل های صوتی و تصویری ، نمایشگاه مجازی پوستر و امکان پیش خرید بلیط های جشنواره است.
او گفت: در این دوره تعداد اجراها بر اساس پیش خرید و تقاضای مخاطبان برای هر نمایش مشخص می شود و تا اول دی ماه کاتالوگ جیبی جشنواره نیز منتشر خواهد شد.
حسین پارسایی درباره‌ تغییرات احتمالی در مدیریت اداره‌ کل هنرهای نمایشی گفت: تغییر در اداره‌ کل هنرهای نمایشی وابسته به تغییراتی در معاونت هنری است و ما هم در انتظار تصمیم‌گیری وزارت ارشاد هستیم البته حتی اگر مدیریت نیز تغییر کند، خللی در برگزاری جشنواره‌ تئاتر فجر پیش نمی‌آید و برنامه های اداره کل هنرهای نمایشی نیز تا پایان سال مشخص است و تفاوتی ندارد که چه کسی مدیر باشد.
لازم به ذکر است بیست‌و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از دوم تا یازدهم بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.




نظرات کاربران