در حال بارگذاری ...
گزارشی از بخش انتشارات بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر

این کتب را ایرانیان نوشته اند

سید جواد روشن: در سال های اخیر همواره در کنار برگزاری جشنواره های تئاتری ، چند جلد کتاب نیز منتشر می شود. چاپ کتاب به بهانه جشنواره و در ارتباط موضوعی با آن از جمله اقدامات خوبی است که کم کم به یک سنت تبدیل شده...

و جای خالی برخی از موضوعات و عناوین در میان کتب تئاتری با این اقدام کمتر دیده می شود. انتشارات نمایش به عنوان ناشر مرکز هنرهای نمایشی در سال های اخیر و به بهانه جشنواره های مختلف از جمله رضوی ، عاشورائیان ، کودک و نوجوان ، سنتی و آیینی و ... اقدام به چاپ نمایشنامه ، کتب پژوهشی ، ترجمه و... کرده است و باعث شده تا کتب خوبی به مجموعه آثار تئاتر ی اضافه شود. 
از جمله این جشنواره ها ، جشنواره بین المللی تئاتر فجر است که هر سال و همزمان با برگزاری آن ، کتب متعددی منتشر می شود. به عنوان مثال هر سال در بخش تولید متون جشنواره بین المللی تئاتر فجر ، چند مجموعه نمایشنامه از میان آثار ارائه شده و منتخب منتشر می شود که تلاشی است برای ارتقاء جایگاه نمایشنامه نویسی در ایران و معرفی نویسندگان جوان به جامعه تئاتری.
همزمان با برگزاری بیست‌ و ‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز ، مدیریت بخش انتشارات و پژوهش جشنواره ، از چاپ چند عنوان کتاب پژوهشی‌، سه مجموعه نمایشنامه و دو نمایشنامه در این دوره از جشنواره خبر داد. 
در بخش انتشارات جشنواره فجر امسال ‌و همزمان با برگزاری بازار تئاتر ایران ، کتاب "بازار تئاتر ایران" به همراه کتاب‌ دیگری با عنوان "تئاتر معاصر ایران" به زبان انگلیسی ، برای معرفی تئاتر و گروه های ایرانی منتشر خواهد شد. همچنین "کتاب عکس" که مجموعه ای است از آثار بخش مسابقه پوستر و عکس تئاتر ، همزمان با برگزاری این بخش منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
یکی دیگر از کتاب‌هایی که به مناسبت بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر منتشر خواهد شد ، کتاب مجموعه نقدهای"فرشید ابراهیمیان" است. این کتاب علاوه بر جنبه های آموزشی ‌، نگاهی تحلیلی به آثار اجرا شده در بعد از انقلاب اسلامی دارد و در واقع مجموعه ای ارزشمند و یاد آور نمایش های خوبی در طی این سال هاست.
علاوه بر کتاب های مذکور ، مجموعه مقالات پژوهشی جشنواره نیز که به موضوعاتی چون تئاتر خیابانی‌، تئاتر تجربی و تئاتر شهرستان پرداخته‌اند، در یک مجموعه چاپ خواهد شد تا جای خالی کتب پژوهشی کمتر دیده شود.
همچنان که اشاره شده یکی از اقدامات موثر بخش انتشارات جشنواره ، چاپ نمایشنامه است ، امسال نیز در همین راستا چند نمایشنامه منتشر خواهد شد که از ان جمله می توان به مجموعه نمایشنامه‌های ایوب آقاخانی که در جشنواره‌های گذشته برگزیده شده‌اند اشاره کرد. همچنین مجموعه نمایشنامه‌های برگزیده بخش تولید متون و نمایشنامه خوانی جشنواره امسال و مجموعه نمایشنامه‌های " چهارفصل تئاتر ایران" با موضوع انقلاب و دفاع مقدس از جمله مجموعه نمایشنامه‌ های دیگری است که همزمان با بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فجر منتشر خواهند شد.
همچنین در جشنواره امسال نمایشنامه‌"این قصه را ایرانیان نوشته‌اند" نوشته علیرضا نادری و نمایشنامه‌ دیگری از سلما سلامتی که از جمله نمایشنامه‌های برگزیده جایزه ادبیات نمایشی سال گذشته هستند در این دوره چاپ خواهد شد.
"کتاب‌شناسی تئاتر شهرستان " و چند عنوان کتاب ترجمه دیگر نیز در دست اقدام است که در صورت تکمیل و انجام به موقع مراحل چاپ ، در دستور کار بخش انتشارات جشنواره فجر امسال قرار خواهند گرفت.
با مرور آنچه ذکر شد به نظر می رسد اینک که حرکت ارزشمندی چون انتشار کتاب همزمان با جشنواره های تئاتری و خصوصا جشنواره بین المللی تئاتر فجر آغاز شده و می رود تا به اقدامی نهادینه در فضای تئاتری ما تبدیل شود ،لازم است تا اساتید ، صاحبان قلم و هنرمندان تئاتر با پیشنهاد ها و نقد های سازنده خود ، مسئولان و مدیران را یاری کنند تا این حرکت علمی و ماندگار ، هر سال تکامل یافته ، و شاهد باشیم که در هر دوره گنجینه ای ارزشمند به مجموعه کتب تئاتری ما اضافه می شود .




نظرات کاربران