در حال بارگذاری ...
”حمید شاه آبادی” در مراسم پایانی اردیبهشت تئاتر ایران:

استقرار گروه‌های تئاتردر سالن‌ها از برنامه‌های امسال است

آئین پایانی سومین دوره اردیبهشت تئاتر ایران غروب روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه با حضور جمعی از هنرمندان و مسوولان در شیراز به کار خود پایان داد.در این مراسم که با حضور حمید شاه آبادی، معاون هنری وزارت ارشاد، فرماندار استان فارس حسین پارسایی رئیس مرکز هنرهای نمایشی، ...

منصور طبیعی مدیرکل ارشاد استان فارس و هنرمندانی چون علی نصیریان، سیاوش تهمورث، ایرج راد، داود رشیدی، احترام برومند، اصغر همت، حمید مظفری، مائده طهماسبی، مهدی فقیه و ... برگزار شد، طبیعی مدیر کل ارشاد استان فارس به ارائه گزارشی از عملکرد هنرهای نمایشی در طول سال در این استان پرداخت.
همچنین در این مراسم گروه نمایشی "اما" به اجرای قطعه‌ای موسیقی نمایش پرداخت و گروه موسیقی سه نفره "خموش" نیز در بخشی دیگر از مراسم به اجرای قطعات موسیقی‌ایی سنتی پرداخت. در این مراسم همچنین فیلمی گزارش‌گونه از فعالیت انجمن هنرهای نمایشی پخش شد.
"حمید شاه آبادی" در آئین اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران، بزرگداشت روز جهانی تئاتر که در ارگ کریمخانی شهر شیراز برگزار شد، افزود: «اردیبهشت تئاتر ایران که توسط حسین پارسایی (مدیر مرکز هنرهای نمایشی) پایه گذاری شد را باید سنتی حسنه و ماندگار دانست که پیام آور بسیاری از اخلاقیات، رفتارها و آئین های موجود در ملت ایران است.»
وی خاطرنشان کرد: «این مراسم، قدرشناسی از هنرمندانی است که خاک صحنه خورده‌اند، زحمت زیادی برای تئاتر کشیده‌اند و صحنه را هرگز ترک نکرده‌اند و با تلاش و زحمات این پیش‌کسوتان هم اکنون سفره‌ای گسترده شده که همه ملت ایران از آن نفع می‌برند.»
شاه آبادی با ابراز امیدواری نسبت به تداوم برگزاری هر ساله اردیبهشت تئاتر ایران تصریح کرد: «این مراسم باید توجه‌ای باشد به تمامی تلاشگران عرصه تئاتر کشور تا فرهیختگان این حوزه دیده شوند، آثار آنها مورد توجه قرار گیرد و جوان‌ها نیز جایگاه و منزلت آنها را ببینند.»
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری چنین مراسمی را فرصتی برای دیده شدن جوان‌ها دانست و گفت: «اساتید و بزرگان باید نسل جدیدی را که در این حوزه فعالیت می‌کنند، دریابند و مدیران نیز بیش از گذشته به آنها توجه کنند.»
شاه آبادی افزود: «اردیبهشت تئاتر ایران سبب می‌شود مدیران به شهرستان‌ها مراجعه کرده و با ظرفیت‌ها و توقعات هنرمندان آشنا شوند.»
وی در این مراسم گفت: «برای یک نگاه همه جانبه به توسعه تئاتر و توسعه پایدار و ماندگار در تئاتر برنامه‌ریزی بسیار دقیق و پژوهش عمیق و کاردبری نیاز است.»
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «تئاتر کشور نیازمند یک برنامه‌ریزی طولانی مدت با چشم‌انداز قوی و یک نگاه وسیع است و امروز می‌بایست با ارزیابی و بررسی گذشته به جایگاه تئاتر در آینده اندیشید و نقشه آینده تئاتر را ترسیم کرد و داشته‌ها و نیازهای دستیابی به آن نیز بررسی و روشن شود.»
شاه آبادی افزود: «ممکن است به شعار تئاتر برای همه نقدهایی باشد اما همه بر این نظر توافق دارند که همه گروهها و اقشار به تئاتر نیاز دارند و نمی‌توان گفت تئاتر فقط مختص قشر خاصی است. بنابراین نگاه جامع و عمومی به تئاتر ضرورت دارد و برای توسعه تئاتر لازم است که از تمام جنبه‌ها به تئاتر توجه شود و گونه‌های مختلف تئاتر احیا شده و توسعه یابند و مخاطبان آنها مورد توجه قرار گیرند.»
وی ادامه داد: «متاسفانه در حوزه تئاتر امکانات، محدود و نیازها فراوان است و این کمبود امکانات به خاطر بی‌توجهی به حوزه تئاتر و ناشناخته بودن بسیاری از ظرفیت‌ها و زوایای تئاتر است؛ اما تئاتر ما دارای سرمایه‌ها و ظرفیت‌ها و هنرمندانی است که با مشارکت فعال آنها می‌توان با وجود همین محدودیت‌ها برنامه‌ریزی موثری داشت.»
معاون هنری وزارت ارشاد گفت: «تئاتر ما مثلث سه وجهی است که می‌بایست هر سه وجه آن مورد توجه قرار گیرد. یک وجه گروه‌های حرفه‌ای و پیش‌کسوت هستند که ضروری است مورد حمایت و توجه قرار گیرند و زمینه مشارکت فعال آنان فراهم شود. از یک سو گروه‌های نیمه حرفه‌ای تئاتر در شهرستان‌ها و تهران را داریم ک نیاز به حمایت دارند که در این راستا ما برنامه استقرار گروه‌های تئاتری را داریم که از برنامه‌های جدی و اساسی و شعار امسال است تا سالن‌هایی که قابل فعالیت و افزودن به گردونه سالن‌های نمایشی است مورد استفاده قرار گیرند. امسال سعی می‌شود گروه‌های فعال تئاتر در شهرستان‌ها شناسایی شوند و در سالن‌های چند منظوره یا و تخصصی تئاتر استقرار یابند و فعالیت مستمر داشته باشند.خوشبختانه محدویت سالن به گونه‌ای که در تهران هست در شهرستان‌ها نیست و در حدود 350 شهرستان مجتمع‌های فرهنگی هنری وجود دارد که می‌توان سالن‌های آنها را در اختیار دو سه گروه قرار داد. بنابراین توجه به تئاتر شهرستان‌ها نیز در برنامه‌ها ما قرار دارد. وجه دیگر تئاتر مردم هستند که باید مشارکت به گونه‌ای افزایش پیدا کند که این تئاتر بخشی از حمایت‌های مادی معنوی را از مخاطب خود بگیرد.»
باید این تعامل و ارتباط آن چنان قوی باشد که گروه‌های تئاتری مخاطب ویژه خود را بشناسند و مخاطب هم برای گروه تئاتری خود برنامه معین داشته و انتظار معین داشته باشد.
اگر می‌خواهیم تئاتر به متن زندگی مردم بیاید لازم است که به اجراهای عمومی در شهرستان‌ها اهمیت بدهیم و نقش جشنواره‌ها چنان پررنگ نباشد که اجراهای عمومی در شهرستان را تحت تاثیر قراردهد.
اینها مستلزم برنامه‌ریزی‌های مناسب و جدید است و اینکه سه ضلع این مثلث را برای توسعه تئاتر مورد توجه داشته باشیم.»
شاه آبادی با تاکید بر تداوم فعالیت گروه‌های تئاتری افزود: «باید توجه داشته باشیم که آنچه از هنرمند ارائه می‌شود برگرفته از مکنونات قلبی و دغدغه‌های اوست و اگر انتظار داریم هنر تئاتر یک هنر امید آفرین و افتخار آفرین، امیدبخش باشد باید شرایط را برای همه افرادی که دستی در آتش دارند و دستی در این حوزه دارند فراهم کنیم که بیایند در فضای جدید و در سال‌های آینده فعالیت کنند و اردیبهشت سال آینده شاهد چهره‌های فعال و حرفه‌ای در این حوزه باشیم.»
شاه آبادی ادامه داد: «به هر حال با تمام محدودیت‌ها در بودجه و سالن حمایت‌ها وجود دارد و اگر این تعامل ویژه بین گروه تئاتری و مخاطب برقرار شود، ضلع سوم حمایت‌ها پررنگ‌تر می‌شود؛ یعنی فقط حمایت متوجه دولت و مرکز هنرهای نمایشی نیست بسیاری از گام‌ها توسط مردم برداشته می‌شود و این ارتباط عمیق و ماندگار خواهد شد. بنابراین حالا که آغاز فصل جدید و فراز جدید از فعالیت‌های هنری در تئاتر است همدلی و همراهی هنرمندان، پژوهش و برنامه‌ریزی جامع و تحقیات میدانی و کار کارشناسی نیاز است تا تمامی مولفه‌های موجود در این حوزه را ابتدا برای سال جاری و بعد به یک برنامه سه ساله تعمیم دهیم و باز با یک افق بلند و با چشم‌اندازی مهم برای یک برنامه 10 ساله برنامه داشته باشیم.
معاون هنری وزارت ارشاد گفت: «آنچه که در سال 89 در دستور کار است، تنظیم سیاست‌های جدید است. سیاست و برنامه جامع و کاربردی و ویژه که بتواند نقشه راه را برای یک دوره 10 ساله برای آینده تئاتر ایران به همراه داشته باشد. در همین مدت اخیر بحث عمده‌ای از برنامه‌ریزی برای سال جاری انجام گرفته شده و تک تک سر فصل‌های معینی که امسال باید مورد حمایت قرار بگیرد، مشخص شده و ریز منابع در این حوزه هم مشخص شده است. که این نشان از توجه دقیق و برنامه‌ریزی برای آینده تئاتر دارد.»
وی با تاکید بر اهمیت تئاتر افزود: «اینکه ما تئاتر را مقوله‌ای محدود برای اقشار و افراد محدود و و فضای‌های دربسته بدانیم، خواست نظام نیست و آنچه مهم است اینکه تئاتر تاثیرگذار در عرصه فرهنگ و هنر کشور و افکار و اندیشه‌های نسل جوان باشد. تئاتر ظرفیت وتوانایی این را دارد که بتواند بسیاری از آموزه‌های اجتماعی فرهنگی و سنت ایرانی اسلامی ما را به نسل جدید منتقل کند اگر چه تئاتر یک وسیله نیست و نباید به آن به عنوان یک وسیله نگاه کرد. تئاتر مسیر را برای ما مشخص می‌کند و این کارایی را دارد که در پویایی جامعه و ارزش‌های جامعه تاثیرگذار باشد.
امیدوارم این همتی که همه عزیزان داشته‌اند چند برابر شود و توانی مضاعف در سال جدید و آینده نزدیک به کار گرفته شود تا ما بتوانیم برای آینده تئاتر ایران برنامه‌های بهتر و منظم‌تری را داشته باشیم. به امید آنکه تئاتر ایران به قله های افتخار بیش از پیش دست یابد و با امید به اینکه هنرمندان گرانقدر مجموعه معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی را در این راه یاری کنید.»
شاه آبادی اضافه کرد: «ضرورت دارد از بستری که در اردیبهشت تئاتر فراهم شده استفاده شود و نگاهی نیز به آینده داشته باشیم. یعنی فضای اردیبهشت تئاتر را به پایان ببریم نه فقط با خاطره بزرگداشت تلاشگران عرصه تئاتر؛ بلکه این نقطه را نقطه عزیمت قرار دهیم برای اینکه افق اعلای تئاتر ایران را ترسیم کنیم.»
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر نگه به آینده در تئاتر، برنامه‌ریزی بلند مدت برای تئاتر را ضروری خواند.
در ادامه مراسم از برگزیدگان اردیبهشت تئاتر ایران با حضور هنرمندان و مسئولان قدردانی شد




نظرات کاربران