در حال بارگذاری ...
نگاهی به رونق این روزهای تئاتر

وقتی ستاره‌ها در تئاتر می‌درخشند

مجموعه تئاترشهر و تماشاخانه ایرانشهر روزهای متفاوتی را پشت سر می‌گذارند، روزهایی که شاهد حضور تماشاگرانی متفاوت در این مجموعه‌های تئاتری هستیم. تماشاگرانی که همان مخاطبان ثابت و همیشگی تئاتر نیستند بلکه شاید بیشتر تماشاگران علاقه‌مند به تئاتر و نه اهل تئاترند که گرما و رونق خاصی به این تالارها بخشیده‌اند.

وجود صف‌های طولانی در مقابل گیشه تالارها، بیش از هر چیز بیانگر فصلی پر رونق در تئاتر ایران است. فصلی که بیش از هر چیز رونقش را از حضور چهره‌ها در تئاتر می‌گیرد. چهره‌هایی که یا از سینما و تلویزیون به تئاتر آمده‌اند، یا پس از سال‌ها حضور در تئاتر به سینما رفته‌اند و اکنون باز به خانه بازگشته‌اند و یا چهره‌هایی که همزمان در هر دو عرصه تئاتر و تصویر حضور پر رنگی دارند.
در میان بازیگران سینما که این روزها در تئاتر حضور دارند، بیش از همه حضور "باران کوثری" است که به چشم می‌آید. او که سال گذشته در نمایش "سگ ـ سکوت" به کارگردانی "آروند دشت‌آرای" به ایفای نقش پرداخت، این روزها قرار است در نمایش "منهای دو" به کارگردانی "داود رشیدی" در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر حاضر شود. وی همچنین قرار است امسال در نمایش‌های "متولد 1361" به کارگردانی "پیام دهکردی" و "شهرزاد" به کارگردانی "علی اصغر دشتی" نیز حضور یابد. کوثری پیش از این نیز سابقه حضور در نمایش "در میان ابرها" کار امیررضا کوهستانی را داشت.
نمایش "پروفسور بوبوس" کار "آتیلا پسیانی" نیز مجموعه‌ای متنوع از بازیگران سینمایی را به صحنه تئاتر کشانده است که از میان آن‌ها می‌توان به هانیه توسلی، بابک حمیدیان و رضا کیانیان اشاره کرد.
"هانیه توسلی" که نخستین بار در نمایش "پدر" به کارگردانی نصرالله قادری در صحنه تئاتر حرفه‌ای ظاهر شد، بازی در نمایش‌هایی از محمد یعقوبی مانند "قرمز و دیگران" و "گل‌های شمعدانی" را در کارنامه تئاتری خود دارد.
"رضا کیانیان" نیز به عنوان یک فارغ‌التحصیل تئاتری اگرچه از سال 83 و بازی در نمایش حرفه‌ای‌ها به کارگردانی بابک محمدی از صحنه تئاتر دور بوده اما در طی این چند سال چندین بار برای اجرای تئاتر خیز برداشته که هرکدام به دلایلی ناکام مانده و اکنون با نمایش "پروفسور بوبوس" به صحنه بازگشته است.
وی پیش از این نیز در آثاری از حمید سمندریان همچون "بازی استریندبرگ" و "ازدواج آقای می سی سی پی" نقش‌هایی به یادماندنی در تئاتر خلق کرده است.
"نگار جواهریان" نیز از جمله بازیگران خوب تئاتری است که این روزها به چهره‌ای سینمایی بدل شده است.
وی که هم‌اکنون فیلم "طلا و مس" را بر پرده سینما‌ها دارد، قرار است همراه با "امیررضا کوهستانی" تور اروپایی نمایش "17 دی کجا بودی" را تجربه کند و پس از آن به ایفای نقش در نمایش "متولد 1361" به کارگردانی "پیام دهکردی" در کنار دو چهره سینمایی دیگر یعنی باران کوثری و پگاه آهنگرانی بپردازد. جواهریان سال گذشته سیمرغ بلورین بهترین بازیگری زن را در جشنواره فیلم فجر از آن خود کرد.
همبازی او در این نمایش ـ پگاه آهنگرانی ـ اگرچه سوابق چندانی در حوزه بازیگری تئاتر ندارد؛ اما ساخت فیلمی مستند درباره تئاتر را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است.
در کنار این چهره‌های سینمایی باید به حضور "شبنم قلی‌خانی" در نمایش "کا" به کارگردانی "رحمت امینی" اشاره کرد که این روزها در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود. قلی‌خانی که خود فارغ‌التحصیل رشته تئاتر است، نقش‌های تئاتری زیادی را بازی کرده است.
اما تنها پس از بازی در سینما و تلویزیون و بالاخص "مریم مقدس" بود که شهرت قابل توجهی کسب کرد.
نمایش "منهای دو" داود رشیدی نیز قرار است تیرماه بسیاری از چهره‌های سینمایی را در تئاتر و تالار اصلی مجموعه تئاترشهر دور هم جمع کند. این نمایش با حضور بازیگرانی چون لیلا حاتمی، باران کوثری، لیلی رشیدی، سیامک صفری، حسن معجونی، رحیم نوروزی و هوشنگ قوانلو به صحنه می‌رود که همگی آن‌ها سابقه حضور در آثار سینمایی و تلویزیونی را دارند.
در این میان گرچه "لیلا حاتمی" نخستین حضور تئاتریش را تجربه می‌کند؛ اما دیگر بازیگران این نمایش از جمله سیامک صفری، حسن معجونی، لیلی رشیدی و رحیم نوروزی با این که در آثار سینمایی و تلویزیونی حضور پر رنگی داشته‌اند؛ ولی بیشتر به عنوان چهره‌هایی تئاتری شناخته می‌شوند.
صابر ابر، رامبد جوان و هنگامه قاضیانی نیز از چهره‌های شناخته شده سینمایی هستند که قرار است با نمایش "کالیگولا" به کارگردانی "همایون غنی‌زاده" از اوایل خرداد در تماشاخانه ایرانشهر در مقابل چشمان تماشاگران روی صحنه ظاهر شوند.
"صابر ابر" اگرچه با سینما به دوستداران هنر معرفی شد؛ اما سال گذشته حضور پر رنگی در عرصه تئاتر داشت و بازی در چند نمایش از جمله "داستان یک پلکان" به کارگردانی "رضا گوران" و کارگردانی یک نمایش که در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت، مؤید دغدغه‌های او در حوزه تئاتر است.
"هنگامه قاضیانی" نیز سال گذشته حضور موفقی را در نمایش "خنکای ختم خاطره" به کارگردانی "نیما دهقان" در تئاتر پشت سرگذاشت و امسال نیز با نمایش "کالیگولا" قصد دارد این موفقیت را تکرار کند.
"رامبد جوان" نیز که ایفاگر نقش‌های کمدی موفقی در سینما و تلویزیون و حتی کارگردانی در این دو حیطه بوده است، نقش متفاوتی را در نمایش "کالیگولا" تجربه خواهد کرد.
تیرماه نیز "علی پویان" با نمایش "مرده‌های بی‌کفن و دفن" تعداد زیادی از چهره‌های سینمایی را به مجموعه تئاترشهر می‌آورد. در نمایش "مرده‌های بی‌کفن و دفن" بازیگرانی چون بیژن امکانیان، رضا رویگری، گلچهره سجادیه، اردلان شجاع‌کاوه، امین زندگانی و پردیس افکاری حضور دارند. بازیگرانی که هرکدام چهره‌هایی شناخته شده در عرصه سینما و تلویزیون هستند.
امکانیان دو سال پیش در نمایش "دیوار چین " به کارگردانی "مریم معترف " به ایفای نقش پرداخت و "رضا رویگری " نیز سال گذشته در نمایش "مرغ مینا " به کارگردانی "تاجبخش فنائیان " روی صحنه رفت. "گلچهره سجادیه" نیز دو سال قبل در نمایشی از "اکبر زنجانپور" با عنوان "سیر روز در شب" بازی کرد و "پردیس افکاری" نیز سال گذشته در نمایش "بهرام چوبینه" "شکر خدا گودرزی" روی صحنه حاضر شد. این نشان می‌دهد هر چند این بازیگران به عنوان چهره‌هایی سینمایی و تلویزیونی شناخته شده‌اند؛ اما چندان با صحنه بیگانه نیستند و حتی تعدادی از آن‌ها از تئاتر به دنیای تصویر وارد شده‌اند. 
با این اوصاف می‌توان منتظر حضور گرم تماشاگران و صف‌های عریض و طویل در مقابل مجموعه‌های تئاتر بالاخص مجموعه تئاترشهر و تماشاخانه ایرانشهر بود. هر چند که هم‌اکنون نمایش "پروفسور بوبوس" با وجود چهره‌های سینمایی و تئاتریش موفق شده تماشاگران زیادی را به تالار اصلی مجموعه تئاترشهر جذب کند.




نظرات کاربران