در حال بارگذاری ...
گزارش اولین نشست مطبوعاتی جشنواره تئاتر فجر؛2

امسال در جشنواره فجر کار سفارشی نداریم

علیرضا سعیدی: اولین نشست خبری دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر دوشنبه بیستم دی در تالار کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در این نشست محمد حیدری ضمن ارایه گزارش از فعالیت دبیرخانه جشنواره به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

شیوه جدید برگزاری بازار تئاتر
دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اشاره به شیوه جدید برگزاری بازار تئاتر ایران در این دوره از جشنواره خاطر نشان کرد: امسال و با تکیه بر تجربه جشنواره قبلی تلاش کردیم که با ارایه یک کتابچه ارزشمند تمام روزمه گروه های حاضر در بازار تئاتر ایران را برای مهمانان و مدیران معتبر کمپانی های تئاتری ارایه کنیم که با آشنایی بیشتری با گروه های ایرانی تعامل برقرار کنند.
حیدری افزود: با برنامه ریزی هایی که انجام گرفته هر روز برگزاری بازار تئاتر ایران به صورت مجزا برگزار می شود و حضور گروه های نمایشی شرکت کننده در بازار در روزهای مختلف جشنواره به صورت متغیر از ساعت 9 صبح تا 15:30 خواهد بود.
وی گفت: در طراحی که انجام دادیم هر گروهی که در بازار حضور پیدا می کنند به تفکیک روزهای برگزاری جشنواره و در یک زمان بیست دقیقه ای فرصت دارند تا مدیران کمپانی های تئاتری گفت و گو و آثار خود را به آنها معرفی کنند.

حضور قطعی 15 اثر خارجی 
دبیر جشنواره به بخش بین الملل جشنواره هم اشاره کرد وگفت: این بخش تا چندی پیش با مسوولیت آقای اطبایی فعالیت خود را داشت اما با توجه به استعفای ایشان از امور بین الملل مرکز هنرهای نمایشی مسولیت اداره آن را خودم به عهده گرفتم.
وی گفت: در این بخش از کشورهایی استفاده کردیم که همگی صاحب تئاتر هستند ضمن اینکه بر این باور هستیم که شأن تئاتر ما بالاتر از تئاتر آسیاست. بنابراین تمام تلاش خود را انجام داده ایم که علاوه بر آثار خارجی ارزشمند، بهترین آثار ایرانی که کمتر مبتنی بر دیالوگ و متن هستند و می توانند تئاتر ایران را اثبات کنند دراین بخش شرکت داده شوند.
حیدری ادامه داد: تاکنون حضور گروه های نمایشی از کشورهای آلمان، ایتالیا، لهستان، چک، کره جنوبی، چین، کانادا، سوییس، یونان، روسیه و اسلونی برای حضور در بخش بین المللی جشنواره قطعی شده است.

کمک هزینه های جشنواره از قرارداد اجرای عمومی کسر نمی شود
حیدری در مورد کمک هزینه گروه های نمایش جشنواره هم گفت: اتفاق جدیدی که در جشنواره امسال افتاده این بوده که برای اولین بار کمک هزینه گروه های نمایشی که به آنها تعلق می گیرد از قرارداد مالی اجرای عمومی آنها کسر نخواهد شد و این بودجه فقط مربوط به اجرای آنها در جشنواره خواهد بود.

شورای سیاستگذاری تبلیغاتی نیست
دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در پاس به سوالی مبنی بر کارایی شورایی سیاستگذاری جشنواره در برگزاری موثر جشنواره نیز گفت: بخش تخصصی تئاتر بخش جداگانه ای است که همه فعالان تئاتر در عرصه های اجرایی و هنری به نوعی با آن درگیر هستند اما اگر این انتقاد وارد باشد که برخی از اعضای شورا به دلیل نا آشنایی با حوزه تئاتر نمی توانند کارایی لازم را داشته باشند نظر درستی نیست.
وی افزود: اتفاقاً این ما هستیم که باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا استاندار تهران، معاون فرهنگی وزیر کشور و اعضای عالی رتبه دیگر شورای سیاستگذاری جشنواره با مقوله تئاتر آشنا شوند و بتوانند با توجه به موقعیت خود به کمک تئاتر بیایند و اگر بخواهیم صادقانه با ماجرا برخورد کنیم حضور این شورا می تواند برای تئاتر ثمربخش باشد البته مطمئن باشید تا روزهای آینده جزییات برگزاری اولین نشست شورای سیستگذاری جشنواره به اطلاع خواهد رسید.

پرهیز از تولیدات مشترک بی بنیان
حیدری در مورد نحوه تولید آثار مشترک هنرمندان ایرانی و خارجی هم خاطر نشان کرد: ما در این دوره تفاهم نامه ای را با مدیران کمپانی های معتبر تئاتری که قرار است در جشنواره امسال حضور داشته باشند را امضا کردیم و بنا داریم با ایجاد یک شرایط مناسب و بدون عجله شاهد تولیدات آثاری باشیم که صرفاً نام مشترک بر آثار نباشد و تولیدات مشترک بر مبنای یک جریان تخصصی با استفاده از متون ایرانی، کارگردان ایرانی و بازیگران به تفکیک انجام شود. در این راه اتفاقات بسیار خوبی در حال رخ دادن است که می تواند این دغدغه راهم برطرف کند.

قسم می خورم که معاون هنری در کار من دخالتی ندارد
دبیر جشنواره بیست و نهم تئاتر فجر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از وی در مورد غیر مستقل بودن جشنواره و نظارت مستقیم معاون هنری وزیر ارشاد انتقاد کرد، گفت: قسم می خورم که تا این لحظه از جشنواره آقای شاه آبادی به عنوان معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کوچک ترین دخالتی در امور دبیرخانه نداشتند و این جشنواره تا کنون توانسته به شکل کاملا مستقل برگزار به کار خود ادامه دهد. ضمن اینکه خوشبختانه شخص ایشان تاکنون پشتیبانی بسیار مناسبی از جشنواره داشتند و تمام پرداختی ها و کمک هزینه ها با مساعدت معاونت هنری به هنرمندان انجام گرفته است.

انتقاد از اظهارات مدیرمرکزهنرهای نمایشی رادیو
حیدری در مورد اظهارات اخیر مدیر مرکز هنرهای نمایشی رادیو که از وی در مورد حذف بخش نمایش های رادیویی جشنواره انتقاد کرده بود، خاطر نشان کرد: ما 11 ماه پیش که فراخوان را منتشر کردیم اعلام کرده بودیم که این بخش به صورت دو سالانه برگزار خواهد شد و به هیچ عنوان هم قصد حذف این بخش را نداشتیم.
وی افزود: حال این سوال پیش می آید که چرا جناب آقای زنده نام در چند ماه گذشته به این نکته اعتراض نکردند و اعتراض خود را در یک ماه باقیمانده به جشنواره منتشر کردند. به نظر من این اظهارات جنبه تبلیغاتی دارد.

هیات انتخاب از خانواده تئاتر هستند 
دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخش دیگری از این نشست خبری به اعضای شورای عالی انتخاب جشنواره هم اشاره کرد و گفت: ما قبل از تشکیل شورای عالی انتخاب جشنواره از هنرمندان صاحب نام وارزشمند بسیاری برای حضور در شورای عالی انتخاب دعوت کردیم که تعدادی از آنها به هر دلیلی از جمله طولانی بودن پروسه انتخاب آثار دعوت ما را نپذیرفتند.
وی گفت: ما دراین دوره تمام تلاش خود را کردیم که هیات انتخاب که همگی از خانواده تئاتر هستند بدون در نظر گرفتن حاشیه ای به انتخاب آثار اقدام کنند قطعاً در این حوزه هم از سوی هنرمندانی که آثارشان مورد پذیرش قرار نگرفته انتقاداتی وارد هست اما همین دوستان بدانند که ما تمام تلاش خود را کردیم آثار بر مبنای حضور هنرمندان جوان صورت بگیرد و معیارهای فنی پوشیده بر سلیقه های صرفا شخصی باشد.
حیدری ادامه داد: با این حال اگر تعدادی از هنرمندان هستند که از نحوه برخورد هیات انتخاب و اعضای ستاد اجرایی انتقادی دارند من آماده هستم تا در اسرع وقت به شکایت و اعتراض آنها رسیدگی کنم.

نظارت را نمی توان نادیده گرفت 
وی در توضیح نحوه نظارت بر آثار شرکت کننده در جشنواره هم گفت: بدون شک بخش نظارت را نمی توان نادیده گرفته چرا که بحث نظارت بر آثار نمایشی از چندین سال قبل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما آنچه که در جشنواره امسال به آن توجه داشتیم این بود که از روز 25 دی ماه که جدول جشنواره تنظیم می شود به همه گروه های نمایشی شرکت کننده در جشنواره تاریخ بازبینی آثار اعلام خواهد شد تا گروه ها در این زمینه با مشکلی مواجه نشوند.

کمبود سالن تمرین دغدغه ما هم هست 
دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر در مورد کمبود مکان تمرین گروه های نمایشی جشنواره خاطر نشان کرد: همه ما می دانیم امکانات محدودی که در اداره تئاتر برای تمرین گروه های نمایشی وجود دارد به هیچ عنوان در شأن هنرمندان تئاتر نیست و من نمی توانم این کمبودها را توجیه کنم اما آنچه که مهم تلاش ستاد اجرایی جشنواره برای رفع این دغدغه بود و ما تا آنجا که امکان داشته به گروه ها در رابطه تمرین آثارشان همکاری کردیم.

هر موردی را به خانواده تئاتر تعمیم ندهید
حیدری درباره حاشیه ها و انتقادات نامربوطی که در ایام جشنواره توسط برخی به صورت بولتن و نشریه منتشر می شود، تصریح کرد: تئاتر هنر زنده ای است که اتفاقات پیرامون آن همواره از سوی برخی تنگ نظران و به دلیل عدم اگاهی تبدیل به مطالبی می شود که موجب بروز مشکلات بسیار زیادی در عرصه تئاتر می شود.
وی افزود: من نیامدم که تمام مشکلات تئاتر را حل کنم اما تمام تلاش خود را انجام می دهم که محیط جشنواره محیط امن و آرامی برای اهالی تئاتر باشد از سوی دیگر از برخی که می خواهند بدون هیج داوری مطلبی را منتشر کنند می خواهم که هر موردی را به خانواده تئاتر تعمیم ندهند.

کارسفارشی نداریم
دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اعلام اینکه هیج کار سفارشی در این جشنواره از سوی دبیرخانه به هنرمندان داده نشده، گفت: تا کنون هیچ کار سفارشی برای جشنواره نداشتیم فقط همانطور که اشاره کردم 18 نفر از کارگردانان صاحب نام تئاتر در بخش مهمان حضور خواهند داشت که محمد رحمانیان با نمایش «هامون بازها» از جمله این هنرمندان هستند.

فروش بلیت نمایش ها فقط از طریق اینترنت 
حیدری با اعلام اینکه تمام بلیت های جشنواره در این دوره از طرق پیش فروش و به صورت اینترنتی انجام خواهد گرفت، افزود: امسال به هیچ عنوان بلیت روز فروش نداریم و تمام بلیت های جشنواره از تاریخی که اعلام خواهد شد به صورت اینترنتی به فروش خواهد رسید. البته برای آن دسته از تالارهایی که بلیت آنها به فروش نمی رسد، برنامه ریزی کردیم که بلیت مهمان آنها بیشتر از تالارهای دیگر باشد.

کمک هزینه هنرمندان شهرستانی به زودی پرداخت می شود
وی در مورد نحوه پرداخت کمک هزینه گروه های شهرستانی هم گفت: علاوه بر اینکه با تمام گروه های تهرانی در رابطه با کمک هزینه قرارداد بسته شده از گروه های شهرستانی نیز شماره حساب خواستیم تا هرچه زودتر کمک هزینه هنرمندان عزیز شهرستانی هم به زودی پرداخت شود. البته طی برنامه ریزی که برای ایام جشنواره داشتیم تمام تلاش خود را انجام داده ایم که همه گروه های نمایشی شهرستانی در یک پروسه 4 روزه در تهران حضور داشته باشند تا بتوانند از آثار دیگر جشنواره هم استفاده کنند.
داوری آثار نمایشی توسط کانون ملی منتقدان تئاتر ایران، انتشار نشریه روزانه جشنواره به دبیری امین عظیمی و کاتالوگ جشنواره به دبیری مرتضی اتابکی، اعلام بودجه یک میلیارد و 600 میلیون تومانی جشنواره، برگزاری جشنواره در سه استان البرز، گلستان و خراسان شمالی، اختصاص یک نوبت وی‍‍ژه اجرا برای 15 اثر نمایشی ایرانی و خارجی ویژه خبرنگاران، انتشار دو ویژه نامه معرفی جشنواره و تالارهای نمایشی برای ارسال به در منازل شهروندان تهرانی، حضور بخش یونیمای عروسکی با اجراهای پرتابل عروسکی در استان گیلان، برگزاری نشست آسیب شناسی تئاتر فجر بعد از پایان جشنواره از جمله مباحث دیگری بود که حیدری در این نشست به آن اشاره کرد.




نظرات کاربران