در حال بارگذاری ...

مسئولان جشنواره، مهمانان خارجی را به سالن‌های خصوصی بیاورند

بهنود بهلولی به‌عنوان طراح و کارگردان با نمایش «تله‌موش» در بخش «به‌علاوه فجر» سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد.

این نمایش که اجرای عمومی خود را از پنجم دی‌ماه در تماشاخانه فانوس آغاز کرده است، هشتم بهمن‌ماه در همین سالن به اجراهای خود خاتمه می‌دهد. بهلولی درباره «تله‌موش» گفت: این نمایش با الهام از نمایشنامه «هملت» اثر ویلیام شکسپیر نوشته شده است. مهم‌ترین نکته‌ای که در این نمایش حضور دارد و از «هملت» وام گرفته است، بحث تله‌موش و بازی در بازی‌ای است که در این نمایشنامه اتفاق می‌افتد؛ البته نمی‌توان گفت که در «تله‌موش» هملت اجرا می‌شود چون مسئله و قصه اصلی «تله‌موش»، تماشاگر و خود تئاتر است. فرم اجرا، با حریم امن همیشگی تماشاگر بازی می‌کند؛ همیشه تماشاگر در بخش تاریک می‌نشیند و در بخش روشن صحنه، تئاتر می‌بیند اما در این اثر، حریمی که تماشاگر را جدا می‌کند، دچار اشکال می‌شود.

بهلولی درباره زمان اجرای این نمایش در بخش «به‌علاوه فجر»، گفت: اشتباهی در برنامه این بخش به‌وجود آمده است. ما از روز یکم تا هفتم بهمن‌ماه اجرا داریم اما به‌گونه‌ای جدول تنظیم شده است که گویا در روزهای چهارم و پنجم بهمن‌ماه نمایش ما اجرا نمی‌شود و «همان باش که نیستی» اثر سامان ارسطو روی صحنه می‌رود.

نمایش سامان ارسطو ساعت ۱۸ و به‌مدت ۴۰ دقیقه اجرا می‌شود و پس از آن، «تله‌موش» ساعت ۲۰ روی صحنه می‌رود. این اتفاق، ما را دچار مشکل کرده است چون بلیت روزهای چهارم و پنجم بهمن‌ماه نمایش ما از طریق بخش «به‌علاوه فجر» به‌فروش نمی‌روند و مخاطبان ما باید از صفحه دیگری آن‌ها را تهیه کنند که این مسئله چندان خوشایند نیست.

کارگردان «تله‌موش» درباره بخش «به‌علاوه فجر» گفت: این اتفاق که سالن‌های خصوصی هم وارد جشنواره تئاتر فجر شده‌اند، اتفاق خوبی است اما سوال این است که جشنواره قرار است چه کاری را برای کارگردان‌ها انجام دهد و چه منفعت دوطرفه‌ای می‌تواند در این مورد وجود داشته باشد؟ هیچ‌کدام از این سوال‌ها پرسیده نشده‌اند و درنتیجه پاسخی هم وجود ندارد. اگر برنامه‌ای وجود نداشته باشد، این بخش به نتیجه درستی نمی‌رسد و گروه‌ها تنها به این دلیل که بودن یک در جشنواره بهتر از نبودن در آن است، در بخش «به‌علاوه فجر» حضور می‌یابند. امیدوارم جشنواره بتواند در زمینه رفع کمبود مخاطب و شناساندن گروه‌ها به مخاطبان عملکرد خوبی داشته باشد.

بهلولی در ادامه پیشنهادهایی را برای بخش «به‌علاوه فجر» مطرح کرد: بهتر است مسئولان این بخش با کارگردان‌ها تعامل بیشتری داشته باشند؛ به‌عنوان مثال می‌توانند برنامه‌ریزی کنند تا مهمانان خارجی را به سالن‌های خصوصی بیاورند. امیدوارم جشنواره فجر بتواند نمایش‌هایی که در سالن‌های خصوصی و دورتر از مرکز تئاتر تهران اجرا می‌شوند را به مخاطبان ارائه دهند.




نظرات کاربران