در حال بارگذاری ...
گفتگو با حسین کیانی “نویسنده و کارگردان تئاتر”

امنیت خاطر برای هنرمندان

برای هنرمندان باید امنیت خاطر وجود داشته باشد یا حتی اگر نتوانستند در جشنواره شرکت کنند زحماتشان بی ثمر نماند و بتوانند با بودجه و مکان مشخص در طول سال اجرا داشته باشند چون حمایت اجرایی تنها نوع حمایت از هنرمندان تئاتر است.

حسین کیانی نویسنده، کارگردان و عضو شورای عالی انتخاب آثار بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاترفجر در گفتگو با سایت جشنواره تئاترفجر گفت: به عنوان کسی که چندین سال است کار می کنم معتقدم که کارهایی باید پذیرفته شوند که از لحاظ کمی در درجه اول باشند و باید همه کارها با دقت و حوصله دیده شوند و به گونه ای انتخاب شوند که حقی از کسی ضایع نشود و این مهمترین ایده آلی است که چه کسانی که از بیرون به عنوان شرکت کننده و چه از درون یعنی کسانی که آثار را انتخاب می کنند شکل می گیرد و همچنین به نظر من نباید با عنوان هیچ مصلحتی حقی از کسی ضایع شود و حتماً کسانی که زحمت کشیده اند و خلاقیتی از خود نشان داده‌اند دیده شوند.
او در خصوص اینکه تا کنون انتخاب آثار در سال های گذشته چگونه بوده، افزود همیشه افت و خیزهایی بوده و با توجه به اینکه ما دبیر دائمی برای جشنواره نداریم این افت و خیزها دائمی است البته من قصد قیاس ندارم ولی ما شاهد هستیم که اکثر جشنواره های معتبر و بین المللی یک دبیر ثابت دارند که با تجربه های گوناگون به یک ثبات می رسند . نداشتن یک دبیر دائمی از نقاط ضعف برگزاری جشنواره است زیرا هر ساله ما با تغییر دبیر جشنواره شاهد اعمال سلیقه و تغییرات در تصمیم گیری مدیریتی هستیم و این برای رشد و پیشرفت کمک کننده نیست.
حسین کیانی در ادامه درباره پذیرش متن در مرحله خوانش متون یا اجرا گفت: طبعاً اگر انتخاب در مرحله خوانش متون صورت گیرد یک هزینه و زحمت اضافی را به گروه اجرایی تحمیل نمی کند و این بهتر است باید متون به لحاظ کیفی خوب باشند و کاری به بحث ممیزی ندارم و معتقد هستم که باید به لحاظ کیفی و هنری متون سنجیده شوند و بعد گروه شروع به تمرین کند . این قطعاً عاقلانه تر خواهد بود و باز هم تأکید می کنم بحث من به لحاظ کیفی است نه مناظر دیگر مانند ممیزی و یا سایر بحث ها که به تصمیم گیری و سیاست شورای انتخاب مربوط می شود . باید بگویم ما به عنوان هنرمند متون را ممیزی نمی‌کنیم و فقط به لحاظ کیفی به آنها می پردازیم و متون را مورد ارزیابی قرار می دهیم.
وی در خصوص حمایت های لازم از متون پذیرفته شده گفت: برای هنرمندان باید امنیت خاطر وجود داشته باشد که اگر در نهایت عده ای نتوانستند در جشنواره شرکت کنند زحماتشان بی ثمر نباشد و از آنها حمایت اجرایی صورت گیرد تا آنها بتوانند در طول سال حداقل اجرای محدود داشته باشند که این حداقل کاری است که ما می توانیم انجام دهیم چون حمایت از تئاتر شکل دیگری ندارد و مهمترین کار این است که سازوکاری صورت گیرد تا آنها بتوانند یک اجرا داشته باشند و برای آنها یک تن خواه، بودجه کافی و یک سالن و مکان برای اجرا داده شود تا بتوانند کارشان را اجرا کنند.
حسین کیانی در پایان به عنوان پیشنهاد و سخن آخر گفت: نمی دانم چه پیشنهادی برای گروه ها و هنرمندان بدهم بالاخره جشنواره برگزار می شود و عده ای در آن شرکت خواهند کرد ولی فقط امیدوارم که موفق باشند

 




نظرات کاربران