در حال بارگذاری ...
محمد یعقوبی:

بخش "برگزیدگان دوره های پیشین" درجشنواره پیش بینی شود

جشنواره تئاتر فجر فرصت بسیار خوبی برای معرفی جوان‌هاست. به گزارش روابط عمومی بیست ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر محمد یعقوبی، نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: جشنواره تئاتر فجر کانال ورود بسیار خوبی برای نیروهای جوان است که بتوانند وارد فضای حرفه‌ای تئاتر شوند.

وی با اشاره به اینکه نسل ما در تئاتر اصلا از طریق جشنواره فجر معرفی شده است، اظهار کرد: بخشی از تئاتری‌ها ما هستیم که بیخود هم نباید این واقعیت را انکار کنیم که ما برآمده از همین جشنواره هستیم زیرا تنها راهی بود که می‌توانستیم خودمان را معرفی کنیم. بنابراین کارنامه جشنواره در این زمینه گویاست و تاثیر خود را بر اجراهای سالانه کشور داشته است.
یعقوبی گفت: مطمئن نیستم این جشنواره اعتباری برای هنرمندان حرفه‌ای تئاتر به وجود بیاورد اما تردیدی نیست در فرصت‌سازی برای جوان‌ترها که بتوانند وارد بدنه حرفه‌ای تئاتر شوند، تاثیر مهمی دارد.
وی بعد بین‌المللی این جشنواره را اینگونه ارزیابی کرد: به نظر من جشنواره تئاتر فجر در معرفی گروه‌های ایرانی به فضای بین‌المللی زیاد موفق نبوده است زیرا تعداد کارهای برگزیده جشنواره که بتوانند به سفرهای خارجی بروند، بسیار کم بوده؛ البته کارهایی کرده اما از جشنواره تئاتر فجر بیش از این انتظار می‌رود.
یعقوبی به مسوولان برگزارکننده این جشنواره پیشنهاد داد: توقعی که من از این جشنواره دارم و تا به حال برآورده نشده این است که چطور یک جشنواره می‌تواند به دستاوردهای خود بی‌اعتنا باشد. این جشنواره بیست و هشت دوره برگزار شده اما هنوز ندیدیم که بخشی به عنوان برگزیدگان جشنواره تئاتر فجر در آن ایجاد شود.وی اظهار کرد: تاکنون ندیدیم نمایشنامه‌های برگزیده سال‌های پیش برای اجرای دوباره توصیه بشود. همیشه اصرار بیش از حد به کارهای نو و تشویق به تولید حداکثر است؛ در حالی‌که من فکر می‌کنم این جشنواره باید به گنجیه ادبیات نمایشی ایران و حتی آثاری که قبل از انقلاب تولید شده‌اند، توجه کند.
یعقوبی افزود: پیشنهاد مهم من به جشنواره در راستای حرفه‌ای شدن این است که نمایشنامه‌های برگزیده سال‌های پیش معرفی شود تا کارگردان‌های دیگر آن را به روی صحنه ببرند یا اینکه کارگردان‌های برگزیده سال‌های پیش این حق را داشته باشند که همان کار یا کارهای برگزیده دیگر را اجرا کنند و این به نوعی فرصت‌سازی برای برگزیدگان دوره‌های گذشته است. 
وی همچنین تاکید کرد: کارهایی که به هر دلیل در جشنواره تئاتر فجر برگزیده می‌شوند، باید این حق را داشته باشند که زودتر به نوبت اجرای عمومی برسند که دو بار تمرین نداشته باشند.
یعقوبی اعلام کرد: معتقدم که نمایش‌ها باید اجرای عمومی بشوند و بعد بهترین‌های آنها به جشنواره تئاتر فجر بیایند و بعد از آن که برگزیده‌های عمومی به جشنواره فجر می‌آیند، مسوولان برای خود این وظیفه را بدانند که نمایشنامه‌ها را ترجمه و صادر کنند زیرا اثر هنری یک کالای هنری است و نمایشنامه هم یک کالای هنری است که باید ترجمه بشود و در جشنواره‌های مختلف معرفی بشود تا مورد حمایت قرار بگیرد.
شایان ذکر است بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از 16 بهمن تا 1 اسفند در تهران و همزمان در چند استان کشور برگزار می شود.

 




نظرات کاربران