در حال بارگذاری ...

جشنواره تئاتر فجر ، دوره 28

مقالات نوشته شده پیرامون بیست و هشتمین دوره جشنواره تئاتر فجر

نیاز مندی های جشنواره در بخش بین الملل و نمایش های خارجی
رسالت ایجاد ارتباط متقابل فرهنگی
آسیه مبین: همواره گفته می شود که داشتن روابط گسترده در سطح بین الملل از الزامات توسعه ی فرهنگی و هنری هر کشوری محسوب می گردد و می تواند امکان ارتقاء سطح کیفی و کمی در سازمان ها و گروههای هنری آن کشور را فراهم آورد.

 


پیرامون انتخاب آثار جشنواره 
تولید تئاتر از متن تا اجرا 
مهدی نصیری: جشنواره ها ویترینی هستند که بهترین تولیدات محدوده ای زمانی را به نمایش می گذارند؟ یا اینکه جشنواره را باید محملی برای تولیدئ آثار جدید دانست؟ یا اصلاً جشنواره ها بایستی با ایجاد و فضای رقابتی انگیزه تولید و ارائه آثار بهتر نمایشی را در هنرمندان ایجاد کند؟ و ...

 


در جستجوی ریشه های تاریخی
نگاهی به جریان ترجمه ادبیات نمایشی در ایران؛1
مهدی نصیری: علیرغم وجود اسناد و مدارک معتبر و رسمی، به نظر می‌رسد که ترجمه و به ویژه ترجمه غیرمکتوب در ایران  عمری بسیار طولانی دارد و از دوران شکوفایی ارتباطات بین‌المللی از زمان امپراطوری هخامنشی به خصوص در حوزه سیاسی و روابط بین ملت‌ها رواج داشته است.

 


نگاهی پدیدار شناسانه به تئاتر
نگرش متعالی و ضرورت تئاتر 
سپیده نظری پور: بشر از ابتدا تا کنون در پی کمال بوده است و این کمال بسته به نوع نگرش، تغییر ماهیت پیدا می کند که به طور کلی به دو بخش کمال دنیوی و معنوی تقسیم می شود. شاید غلط نباشد بگوییم هم زمان نیاز هر دو، در بشر شکل گرفته است.

 


گذاری کوتاه بر نقد معاصر
شالوده شکنی، اساس و پایه اصلی نقد معاصر
فرشید ابراهیمیان: نقد از یونان و به طور مشترک از اولین منتقد رسمی جهان یعنی ارسطو که اندیشه هایش در کتاب «من شهر» تبلور یافته است، آغاز شد. نقدی که ریشه در اومانیزم و شرایط دمکراتیک و اندیشه های فلسفی برآمده از آن داشت،...

 


گذری کوتاه بر نمایش رادیویی
مرزهای نوین پدیدار شناسی
ایوب آقاخانی: اینک رسانه ای متولد می شود که به نظر می رسد، بیش و پیش از هر چیز کم همت به برهم ریختن تعاریف موجود بسته است. «رادیو» رسانه ای پویا است و در طول تاریخ حیاتش هرگز، دست از این پویایی نشُسته و مدام مرزهای جدید را – بالاخص در حوزه مخاطب شناسی و ارتباط با خیلاخیل آنها- آزموده است.

 


نگاهی اجمالی به چند نمایش سنتی 
گونه های نمایش سنتی در ایران
محمد حسین ناصربخت: ایران سرزمین که پس از مهاجرت آریائیان از هزاره هفتم قبل از میلاد به این نام شناخته شد، یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان است که حتی پیش از آریائیان نیز تمدن‌های کهنی چون عیلامیان و تمدن تازه کشف شده جیرفت در گوشه‌هایی از آن بنا شده بود.

 


نگاهی به اندیشه و آثارِ اکبر رادی
سیاهی بر آرامشِ آبی
امیرحسین سیادت: دهه چهل شمسی، دورانی‌ که نامِ اکبر رادی به خاطرِ نگارش و انتشار نمایش‌نامه‌های «روزنه آبی»، «افول»، «مرگ در پاییز»، «از پشتِ شیشه‌ها»، «ارثیه ایرانی» و «صیادان» در کنارِ فرسی، مفید، نعلبندیان، خلج و.. بر سرِ زبان‌ها می‌افتد، دهه‌ پرهیاهو و استثناییِ شکوفاییِ آثارِ ادبی و هنری در تاریخِ معاصرِ ایران است؛

 




نظرات کاربران