در حال بارگذاری ...
آن‌چه در دیگرگونه‌های اجرایی سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر می‌گذرد

چهره های دانشگاهی راوی دیگرگونه های اجرایی

بخش دیگرگونه‌های اجرایی سی و هفتمین جشنواه‌ی بین‌المللی تئاتر فجر شامل ۱۷ اثر و با حضور کسانی چون علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد و آزاده شاهمیری و جوانانی مانند احمد سلگی و همچنین حضور شش کارگردان زن؛ پنج نفر از تهران و یک نفر از مشهد، برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر، در بخش دیگرگونه‌های اجرایی این دوره از جشنواره که شامل ۱۷ اثر است از جمله آثاری که توسط چهره‌های شناخته شده برای اهالی تئاتر، کارگردانی می‌شود می‌توان به «دیگری‌ام، چرا؟» از گروه هنری کوچگر به نویسندگی گروه اجرایی نمایش و کارگردانی علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد اشاره کرد.
  
تسهیل‌گران این اجرا سارا امیری و محمدرضا دهنوی‌اند و بازیگرانش ضیا انصاری، معصومه جعفری، نرگس حسینی، علیرضا حسینی، بسگل حسنی، علی رحیمی، آمنه فقیری و زهرا میرزایی. مدت زمان «دیگری‌ام، چرا؟» ۶۰ دقیقه  است و در تهران تولید شده است. 
 
در خلاصه داستان این اثر آمده است؛ این نمایش، روایت یک روز از زندگی نرگس، دختر مهاجر افغان است که طی آن با مسائل مختلفی روبه‌روست. مشکلاتی که گویی همگی ریشه در بیگانه انگاشته شدن او از سوی دیگران دارند.

علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد متولد ۱۳۵۴ در سقز و دانش‌آموخته کارشناسی نمایش از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه هنر تهران است و تاکنون کارگردانی نمایش‌هایی چون «میرزارضا یا امیرکبیر»، «آنتیگونه در تهران»، «صدای شیطان»، «خانواده»، «صدای بی‌دلیل باد»، «سینما ادن»، «شب به خیر مادر»، «محاکمه»، «واگویه‌های ویریشنین»، «مواجهه»، «بیداد» و «آنتیگونه» و بازیگری در نمایش‌های «صدای بی‌دلیل باد»، «شوفاژنشین‌ها»، «آواز بر چشم فرشته آبی»، «خیال روی خط خنجر» و «تشنگی و گشنگی» را بر عهده داشته است. 

از جمله چهره‌های دانشگاهی که در بخش دیگرگونه‌های اجرایی سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد می‌توان به آزاده شاهمیری اشاره کرد. او طراح و کارگردان «موزه نزدیک» به نویسندگی سهیل امیرشریفی با بازی ندا جبرئیلی و آوا درویشی است که در مدت زمان ۴۵ دقیقه اجرا می‌شود و محصول تهران است. 

در خلاصه داستان این اثر آمده است: طى تصمیمى جمعى، بازیگرى از یک تمرین تئاتر حذف شده است. حالا او به محل تمرین برگشته تا بازیگرى را که جایگزین‌اش شده است ببیند. این اجرا تجربه‌اى است براى خلق فضایى اجرایى و شریک کردن تماشاگر در اجرایى محیط محور.

آزاده شاهمیری متولد ۱۳۶۱ در تهران و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه الزهرای تهران است. او تاکنون طراح و اجراگر پرفورمنس‌هایی چون «نااجرا»، «هرطور بخواهی» و «دمشق لکچر» بوده است و طراح و کارگردان نمایش «بی‌صدایی» و همچنین نویسنده و کارگردان نمایش «مرگ در اتاق حریر» و نویسنده نمایشنامه‌های «فاصله‌های تاریک ستاره‌ها» و «پوست سیاه، صورتک‌های سفید» (برنده جایزه اول نمایشنامه‌نویسی از دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران). 

در این میان حضور چهره‌ جوانی چون احمد سلگی کارگردان نمایش «کاندولا»؛ متولد ۱۳۷۰ در تهران،  دانش‌آموخته کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه هنر تهران و طراح، نویسنده و کارگردان نمایش‌هایی چون  «خرگوش‌های منقبض»، «حر شهید»، «ترسیم پنج‌ضلعی»، «یک میلی‌میکرون تا مرگ»، «سولفوریک، هشتاد درصد» و «هویت پروانه‌های مرده» نیز قابل توجه است. 

در بخش دیگرگونه‌های اجرایی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۱۲ کارگردان مرد حضور دارند و شش کارگردان زن. این زنان که پنج نفرشان از تهران و یک نفرشان از مشهد است عبارتند از سما موسوی‌مفخر کارگردان «آدم‌هایی که نمی‌بینم» از تهران،  مهنوش نراقی کارگردان «بر پهنه کافه» از تهران، ثریا اخلاقی کارگردان «ما و دیگران» از مشهد، کیمیا خطیب‌زاده کارگردان «مثبت و منفی هفت» از تهران، آزاده شاهمیری کارگردان «موزه نزدیک» از تهران و نازنین‌زهرا رفیعی کارگردان «نباید» از تهران. 

سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند برگزار می‌شود.




نظرات کاربران