در حال بارگذاری ...

آنچه در روز هفتم جشنواره گذشت؛ از آمدن وزیر بهداشت به تئاتر شهر تا عبور از خط باریک قرمز

آمدن وزیر بهداشت به تئاتر شهر، گفت‌وگوی موافقان و مخالفان نمایش شرتولوژی، نوع خاص روایت مشهدی‌ها در تئاتر و اجرای موفق نمایش‌«خط باریک قرمز» که بالاخره محقق شد، مهمترین اتفاقاتی بود که در روز هفتم برگزاری جشنواره تئاتر فجر به وقوع پیوست.

 

به گزارش روابط عمومی سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر، چهارشنبه 4 بهمن ماه هفتمین روز از برگزاری جشنواره بود که در آن برخی از نمایش­ها فراتر از انتظار ظاهر شدند و مردم در نقاط مختلف آن­ها را مورد حمایت خود قرار دادند.

 

از گفت و گو پیرامون شرتولوژی تا اجرای خاص مشهدی ها

هفتمین روز از جشنواره تئاتر فجر با نمایش‌«شرتولوژی» به کارگردانی ژروم بل در مجموعه تئاتر شهر آغاز شد. این اثر به سبب نام کارگردان خود مورد استقبال بسیاری قرار گرفت، اما با تمام شدن اجرای اول آن که ساعت 16 آغاز شده بود، بسیاری از خبرنگاران و منتقدانی که در سالن به تماشا این اثر نشسته بودند، به اتاق روابط عمومی تئاتر شهر آمدند و از همان لحظه واکنش­ها نسبت به این اثر آغاز شد. تعدادی موافق این اجرا بودند و فرم آن را سبک خاص بکتی معرفی می کردند و در طرف مقابل عده ای آن را نپسندیده و نسبت به آن انتقاد­های زیادی وارد کردند.

شرتولوژی در سال 1997 در لیسبون شکل گرفت. این نمایش تا کنون در فستیوال‌های متعددی چون ادینبورگ حضور داشته است و موضوع آن در مورد ساختارها در گذر زمان و تصاویر در فضاست که از طریق استقرار انسان‌ها و تی‌شرت‌‌ها در ترکیب و چینش کنار یکدیگر و لباس پوشیدن و پدیدار شدن در مقابل انظار مخاطب بیان می‌شود. این کار گفت‌وگوی تکه تکه‌ای است از شعارهایی که روی تی‌شرت‌هایی که در همسایگی هم به سر می‌برند نوشته شده است.

نمایش‌«شرتولوژی» همانند روز گذشته در ساعت های 16 و 18:30 پنجشنبه 5 بهمن ماه نیز در سالن سایه اجرا می­­شود.

 

همچنین ساعت 18 همین روز نمایش «نسخه آزمایشی» به کارگردانی علی حاتمی نژاد از مشهد در سالن چهارسو به اجرا پرداخت. این نمایش فضای آخرالزمانی را به گونه­ای خاص روایت می­کرد و همین موضوع غافلگیری تماشاگران بسیاری را به همراه داشت. این نمایش در دو سانس اجرایی خود در ساعت های 18 و 20:30 مورد استقبال خوبی از سوی مخاطبان قرار گرفت و یکی از نمایش های موفق روز گذشته بود.

 

نمایش «شلتر» میزبان وزیر بهداشت شد

یکی از اتفاقات مهمی که در روز گذشته به وقوع پیوست. آمدن وزیر بهداشت برای تماشای نمایش «شلتر» در ساعت 19 بود. نمایش «شلتر» به نویسندگی ساناز بیان و با کارگردانی امین میری تولید شده و در آن داستان تعدادی از زنان بی پناه و کارتن خواب روایت می شود که در یک شلتر گرد هم جمع شده اند. «شلتر» یکی از آثار موفق سال گذشته است که در زمان اجرای خود با استقبال بسیاری از مخاطبان همراه بود و در اجرای جشنواره ای نیز توانست رضایت بسیاری از تئاتر دوستان جلب کند.

وزیر بهداشت پس از دیدن نمایش «شلتر» طی سخنانی از ایجاد انگیزه­ای گفت که بعد از دیدن این اثر در او ایجاد شده است و می­خواهد هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را برای تاسیس یک مرکز شبانه روزی که به این افراد اختصاص داشته باشد را فراهم کند. نمایش «شلتر» در ساعت های 16:30 و 19 برای مخاطبان در سالن قشقایی به اجرا گذاشته شد و با توجه به بودن در بخش مسابقه ایران ب و میزان رضایت مخاطبان از آن یکی از شانس­های اصلی کسب جایزه به شمار می­آید.

 

عبور بچه های کانون اصلاح و تربیت از خط باریک قرمز

نمایش «خط باریک قرمز» به کارگردانی توماج دانش بهزادی و با تهیه کنندگی فرزاد خوشدست یکی از آثار حوزه کاربردی بخش خارج از صحنه جشنواره سی و ششم تئاتر فجر است که بالاخره و پس از تغییر زمان اجرا روز گذشته در داربست محسن به اجرا گذاشته شد. این نمایش با حضور جمعی از زندانیان کانون اصلاح و تربیت شهر زیبا آماده اجرا شده و درباره زندگی شخصی هر کدام از بازیگران آن است.

«خط باریک قرمز» روز گذشته در ساعت های 16 و 18 به صحنه رفت و در هر دو اجرا با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شد. یکی از نکات جذاب و قابل تامل در این نمایش بازیگرانی بودند که با ماسک به اجرا می پرداختند. این وضعیت به گونه ای طراحی شده بود که چهره واقعی هیچ یک از آنها مشخص نباشد. علاوه بر این موضوع در قسمتی از اجرا بازیگران با تماشاگران ارتباط برقرار کرده و درباره اجرا با آنها به صحبت می پرداختند. در کنار این عوامل روز گذشته تعدادی از چهره های معروف ایرانی همچون مجتبی جباری و حبیب رضایی نیز در کنار مردم به تماشای این اثر نشستند.

 

سی و ششمین جشنواره بین­المللی تئاتر فجر از بیست و هشتم دی لغایت نه بهمن ماه به دبیری فرهاد مهندس پور در هفت بخش تخصصی شهر تهران و برخی از مراکز استان ها برگزار می­ شود.

 

 

 

 

 




نظرات کاربران