در حال بارگذاری ...

آن چه در روز دوم جشنواره گذشت// شوری که روز افزون می شود

 

اجرای نمایش محیطی درباره پلاسکو در شب سالگرد این واقعه تاریخی، استقبال از نمایش مشهدی‌ها در تئاتر‌شهر، ازدحام جمعیت پشت درهای تالار حافظ و تماشاخانه ایرانشهر، اجرای موفق ایتالیایی‌ها در زندان قصر و استقبال غیر قابل انتظار تئاتر دوستان از اجرا شدن رزیدنس های بخش بین الملل مهمترین اتفاقاتی بود که در روز دوم جشنواره به وقوع پیوست.

 

به گزارش روابط عمومی سی‌وششمین جشنواره بین المللی تئاترفجر، جمعه 29 دی‌ماه دومین روز جشنواره تئاتر فجر در حالی به پایان رسید که استقبال از آن نسبت به روز گذشته بیشتر شده بود و مردم در نقاط مختلف، تئاتر را به خوبی مورد حمایت خود قرار دادند.

 

داخلی- روز – سالن آفتاب// آمدن نویسنده برای دیدن اجرای نمایشنامه اش

زنگ آغاز دومین روز از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت 11 روز جمعه، جایی در نزدیکی چهارراه جهان کودک به صدا درآمد. تئاتر آفتاب بر خلاف انتظار با استقبال نسبی از سوی مخاطبان همراه شده بود.

بیشتر علاقمندان حاضر در سالن از قشر دانشگاهی بودند و انتظارشان از دیدن رزیدنسی ها بالاتر از آن چیزی بود که اجرا شد. با همه این تفاسیر این سالن از 3 رزیدنسی بخش بین الملل در ساعت های 11، 15 و 17 به خوبی میزبانی کرد. یکی از اتفاقات مورد توجه در این سالن آمدن نغمه ثمینی برای دیدن گزارش-اجرای «کار روی متن» بود که قسمتی از متن خانه او را آماده اجرا کرده بودند.

 

عمارت روبه رو؛ اجراهای خاص و کارگاه های محیطی

روز گذشته علاوه بر گزارش-اجراهای تئاتر آفتاب، عمارت روبرو میزبان کارگاه های محیطی بود که اولین اجرای آنها به فرانسوی ها اختصاص یافت. همچنین در پشت بام عمارت نمایش «نادیدنی یا هر طور شما...» به صحنه رفت که البته با حواشی همراه بود. در حقیقت به دلیل آنکه این اثر در هر اجرای خود میزبان یک تماشاگر است، سایت فروش، بلیت فروشی را فقط به یک نفر اختصاص داده و به این ترتیب گروه مجبور به انجام بلیت فروشی آزاد شده است.

«بعد از اتفاق» نمایش دیگری است که روز گذشته در عمارت رو به رو به صحنه رفت. این نمایش در هر اجرای خود میزبان 15 نفر است و به همین دلیل در روز گذشته افراد زیادی پشت سالن ماندند و موفق به دیدن این نمایش نشدند.

 

خارجی- روز- محوطه تئاتر شهر/ تازه شدن غم پلاسکو در شب سالگرد این واقعه تاریخی

یکی از اتفاقات حزن انگیز و البته جذاب روز دوم جشنواره ، اجرای نمایشی محیطی با نام «سرنخ» در محوطه تئاتر شهر بود که در شب سالگرد واقعه پلاسکو یادی ازین واقعه تلخ و تاریخی را برای مخاطبان زنده کرد. از نکات جالب توجه در این اثر می توان به استفاده از تماشاگران در اجرا اشاره کرد. به این صورت که بازیگران سرنخ لباس های بافتنی خود را دست تماشاگران می دادند تا با کشیدنش میان آنها حرکت کنند. با همین شیوه این نمایش مخاطبان نسبتا زیادی را به دور خود جمع کرد و با استقبال خوبی از سوی تئاتر دوستان همراه شد.

 

از سوی دیگر سالن های مجموعه تئاتر شهر هم روز خوبی را سپری کردند و به غیر از سالن اصلی مجموعه که اجرایی نداشت، دیگر سالن ها با سه اجرا از تهران و مشهد میزبان تئاتر دوستان بودند که در این بین نمایش مشهدی ها که «سندرم پای بی قرار» نام داشت، در هر دو سانس خود با استقبال کم نظیری از سوی مخاطبان همراه شد. این نمایش مهاجران ایرانی و جزیره مانوس استرالیا را موضوع خود قرار داده بود و داستان سرگذشت یکی از این مهاجرین را روایت می کرد. یکی از نکاتی که در اجرا تماشاگران را به وجد آورد، تقاضای یکی از بازیگران از مردم برای اجرای نمایش «پوست شیر» بود که البته در پایان اجرا با صدای خواننده اصلی به صورت کامل پخش شد.

 

ازدحام جمعیت پشت درهای تالار حافظ و تماشاخانه ایرانشهر

یکی از نمایش‌های بخش بین الملل جشنواره «تنهایی پرهیاهو» نام دارد که با وجود کارگردان ایرانی از کشور فرانسه برای اجرا در این بخش پذیرفته شده است. این اثر با وجود خلاقیت های بازیگری که افشین غفاریان آن ها را در اجرا به کار می برد، ریتم کندی داشت و مخاطبان را تا حدودی خسته کرده بود. این نمایش 70 دقیقه ای فردا نیز برای مخاطبان در دوسانس به صحنه می رود.

دیگر نمایش تماشاخانه ایرانشهر، «اگه بمیری» سمانه زندی نژاد بود که با وجود اجرای عموم در سال گذشته تماشاگران برای دیدن آن در پشت درب های تماشاخانه به صف ایستاده بودند و تعدادی از آنها موفق به دیدن آن نشدند.

اما تالار حافظ که یکی از پر ازدحام ترین روزهای خود را سپری می کرد، میزبان نمایش «ماراساد» ایمان اسکندری بود. این اثر که یکی از تولیدات تازه جشنواره به شمار می آمد؛ با استقبال بی نظیر تئاتر دوستان همراه شده بود و به نوعی هیچ کس نمی خواست دیدن این اثر را از دست بدهد. اما شیوه اجرایی گروه به گونه ای بود که هیچکس اجازه نشستن روی زمین را نداشت، به همین دلیل افراد زیادی پشت درهای تالار حافظ ماندند و اجازه ورود به سالن را پیدا نکردند.

 

مرزهای زندان قصر؛ شهر های نامرئی را تداعی می کند

«شهرهای نامرئی» یکی دیگر از نمایش های پرطرفدار بخش خارج از صحنه است که در روز گذشته، به زعم اجرا در مکانی غیر متعارف با استقبال بی نظیری مواجه شد. این نمایش از کشور ایتالیا و به کارگردانی پینودی بودوا در این دوره از جشنواره شرکت کرده و تا دو بهمن ماه از تئاتر دوستان در زندان قصر میزبانی می کند.

 

پنل یکی از کارگردانان مطرح اروپا خالی ماند!

«سوزان کندی» یکی از مهم‌ترین کارگردان‌های حال حاضر اروپا معرفی شده است که به شیوه‌ای فرمالیستی سبک خاصی برای اجرای نمایش دارد. او روز گذشته در خانه هنرمندان اقدام به برگزاری پنلی کرد که آنچنان مورد استقبال قرار نگرفت.

 

اعتراضات حواشی الدوله در سایت ایران تئاتر!

یکی از غافلگیری های تماشاگران در روز گذشته اجرای نمایش «تهران ریموت» توسط گروهی از کشور آلمان بود که بر خلاف چیزی که در جدول آمده است، از روز گذشته اجرای خود را آغاز کردند. این مسئله یکی از موضوعاتی بود که حواشی الدوله سایت ایران تئاتر را نیز به واکنش واداشت.

دیگر اتفاقی که حواشی الدوله را به صحبت واداشت، رسیدن دستگاه‌های بارکدخوان بلیت ایران نمایش بود که یک روز دیر به سالن ها رسیده است.

البته حواشی الدوله سایت ایران تئاتر بچه های خارج از صحنه را در جذب مخاطب موفق تر می داند و نمایش «سلبریتی‌های گمنام» از بوشهر را نیز مثالی بر این ادعا معرفی می کند. او همین طور علت مخاطب نداشتن پنل سوزان کندی را عدم اطلاع رسانی کافی معرفی کرده که البته جای تامل بسیاری دارد.

 

سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از بیست و هشتم دی لغایت نه بهمن ماه به دبیری فرهاد مهندس پور در هفت بخش تخصصی شهر تهران و برخی از مراکز استان ها برگزار می شود.




نظرات کاربران