در حال بارگذاری ...

بزرگداشتی برای سه پیشکسوت عرصه تئاتر در جشنواره بین‌المللی فجر

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برای احمد دامود، هوشنگ آزادی‌ور و جمشید خانیان بزرگداشت برگزار می‌کند.

به گزارش روابط عمومی جشنواره، در کاتالوگ دوره سی‌وششم که در اولین روز جشنواره توزیع شد، نام سه هنرمند تئاتری که قرار است به پاس سال‌ها فعالیت تئاتری، مراسم بزرگداشتی برای آنها برگزار شود، مشخص شده است.

احمد دامود کارگردان، بازیگر، پژوهشگر، مترجم و مدرس دانشگاه است. او دانش آموخته کارشناسی روانشناسی از دانشگاه تبریز، ارشد ارتباطات جمعی سینما و تلویزیون از دانشگاه کلمبیا آمریکا و کارشناسی ارشد آموزش تئاتر از دانشگاه «لوبولا» آمریکا است. او در سال 1983 به عضویت انجمن درام واشنگتن درآمد و در مؤسسه تئاتری آرنا استیج، مهمترین مؤسسه تئاتری شرق آمریکا بعد از برادوی فعالیت خود را آغز کرد. دامود در سال 1383 از سوی کانون ملی منتقدان تئات ایران به‌عنوان بهترین پژوهشگر و مؤلف برگزیده شد. او کتاب‌هایی چون «بازیگری و پرفورمنس‌آرت»، «اصول کارگردانی تئاتر»، «بازیگری متد» و... را تألیف و کتاب‌هایی مانند «تکنیک بازیگری»، «بازیگر حرفه‌ای»، «کار عملی بازیگر» و... را ترجمه کرده است. این پیشکسوت نمایش‌های «در ساحل»، «چهارمی»، «کلاف سردرگم»، «باغ‌وحش شیشه‌ای» و... را در واشنگتن به صحنه برده و در نمایش‌های «هیاهوی بسیار برای هیچ»، «تراموایی به نام هوس»، «خانه عروسک» و... ایفای نقش کرده است.

هوشنگ آزادی‌ور پس از فعالیت در انتشارات فرانکلین و ساخت چند فیلم مستند به کارگاه نمایش رفت و به‌عنوان دستیار آربی آوانسیان به کار تئاتر مشغول شد و دو نمایش را کارگردانی کرد و در آن زمان جادو نمایشنامه را به صحنه برد. در سال 1354 برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و از دانشگاه «بیل» مدرک کارشناسی ارشد در رشته تهیه و تولید فیلم دریافت کرد. از سال 1361 در جوار مستندسازی به ترجمه متون تئاتری و سینمایی پرداخت و 10 جلد کتاب ترجمه و یک جلد کتاب درباره هنر سنتی ایران تألیف کرد. آزادی‌ور ترجمه کتاب سه‌جلدی «تاریخ تئاتر جهان» نوشته اسکار براکت و نمایشنامه‌های «شب افسون»، «شب جنایتکاران»، «رومئو و ژولیت» و... را در کارنامه خود دارد. او همواره در کنار ساختن فیلم و ترجمه کتب ، مقالاتی را در زمینه سینما و تئاتر در مجلات هنری منتشر کرده است. وی همچنین دستی در نگارش و شعر نویسی دارد.

جمشید خانیان داستان نویس،نمایشنامه نویس و پژوهشگر متولد آبادان است. او در کنار داستان‌نویسی به شکل جدی و مستمر نمایشنامه هم می‌نویسد؛ «یک نیمروز در اتاق بازجویی» و «پرگار» از جمله آثار اوست که بارها بر روی صحنه تئاتر رفته‌اند. برخی از آثار داستانی خانیان مانند «پس یوسف من کجاست؟» و «پول» به زبان‌های انگلیسی، لهستانی و روسی ترجمه و چاپ شده است و تعدادی نیز جزو منتخبان و برگزیده‌های بین‌المللی بوده‌اند.

بزرگداشت این سه پیشکسوت فرهنگ، تئاتر و ادبیات در مراسم اختتامیه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به دبیری فرهاد مهندس‌پور در تاریخ 9 بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

 




نظرات کاربران